Szukasz motywacji do działania? Co zrobić gdy bardzo Ci się nie chce, a czujesz że powinnaś coś zrobić?
Może poniższe wskazówki pomogą Ci się zmobilizować do działania. 

Motywacja czasami utrzymuje się kilka godzin, czasami przy dobrych wiatrach kilka dni. Potem przychodzi załamanie i motywacja odchodzi w kąt. Właśnie w takich chwilach zniechęcenia zaczynasz szukać motywacji. Szukasz jej w sobie, ale cel długoterminowy jest na tyle odległy, że nie daje kopniaka. Szukasz jej również na zewnątrz w filmach motywacyjnych, szkoleniach, webinarach, na stronach takich jak ta. Tracisz cenne minuty, czytasz, oglądasz i nadal Ci się nie chce.

Motywacja idzie w odstawkę

W chwilach zniechęcenia nie myśl o motywacji. Gdy ją masz niech będzie tylko dodatkowym silnikiem. Dodatkowym, nie głównym. Twoim głównym silnikiem niech będzie pewna rutyna, plan działania, samodyscyplina. Poniżej przedstawiam Ci mój plan w wykonywaniu rzeczy, na które nie zawsze mam ochotę.

Sprecyzowanie działań

Jeżeli nie wiem co chcę zrobić, to tego nie zrobię. Dlatego spisuję wszystkie zadania, plany i cele. Dzielę te duże zadania na mniejsze, tak żeby krok po kroku wiedzieć co muszę zrobić, żeby osiągnąć cel.

Chcesz się czegoś nauczyć? Nie zapisuj w planerze hasła „codzienna nauka”. Zamiast tego zapisz dokładnie w jaki sposób i jak długo będziesz się uczyła. Wypisz wszystkie książki, strony, kursy i aplikacje, z których chcesz korzystać podczas nauki. Dzięki temu będziesz mieć konkretne zadania, które możesz sobie wyobrazić jak je wykonujesz, a to przełoży się tylko na chęć wykonania tych działań.

Działanie

Masz już listę zadań, więc wybierz tylko jeden punkt i zapomnij o niej na chwilę.  Teraz pozostaje Ci zmuszenie się  do wykonania tego zadania. Gdy je wykonasz, to bierzesz się za następne. Niestety nie ma innego sposobu, żeby się zachciało. Za chwilę, za godzinę, jutro, za tydzień też Ci się nie będzie chciało tego zrobić. Zrobisz co masz zrobić i będzie z głowy. Nie ma innej recepty. Nagle nie spłynie na Ciebie mega dawka motywacji, dzięki której każde zadanie będziesz wykonywać lekko niczym motyl. Sorry.
Więc wstań i zrób to co musisz od razu bez zbędnego odkładania.

Ułatwianie

Masz nadal opór do wykonania niektórych czynności. Zrób wszystko, żeby nie mogły się pojawić jakiekolwiek wymówki. Zanim zaczniesz, naszykuj wszystkie materiały potrzebne do wykonania konkretnego zadania, bo gdy już je rozłożysz, zasiądziesz chociaż na chwilę do tego nieprzyjemnego zadania. Posuniesz się chociaż trochę do przodu. Postaraj się wyrobić w sobie nawyk, przygotowywania się do zadań. Dzięki samym przygotowaniom nastawiasz się na tryb działania, ale również oszczędzasz czas, bo zasiadając do zadania, jesteś wstanie je skończyć nie odrywając się od pracy. Nie straszne Ci już rozpraszacze w poszukiwaniu brakujących informacji, albo nieplanowanego wyjścia z domu w celu zakupienia papieru do drukarki.

Ten punkt często wykorzystuję w zmotywowaniu się do ćwiczeń. Dzień wcześniej przygotowuję ćwiczenia, które wykonam z samego rana, wieczorem układam matę na podłodze, kładę obok buty, ciężarki do ćwiczeń, a w łazience od rana czekają na mnie ubrania do ćwiczeń. Po przebudzeniu następnego dnia, wchodzę do łazienki przebieram się i wchodzę na matę, bo brakuje mi wymówki, żeby tego nie zrobić.

Tylko chwila

Zadanie wymaga kilku godzin albo nawet kilku dni ciągłej pracy. Wykonuj zadanie, przez 5 / 15 / 30 minut kilka razy dziennie. Wtedy okaże się, że potrafisz godzinę dziennie poświęcić na przykład na naukę języka obcego. Nawet jeżeli w ciągu dnia nie uzbiera się godzina, to i tak osiągniesz lepsze rezultaty pracując tylko przez 15 minut niż odkładając w nieskończoność tego wielkiego zadania, jakim jest godzinne wykonywanie jednej czynności.

W związku z tym, że jestem mamą na pełen etat, to wszystko robię w blokach czasowych nie większych niż pół godziny. Moje dziecko nie jest w stanie przez dłużej niż 30 minut bawić się samo. Dlatego każde zadanie mam rozpisane na minuty i wygląda ono mniej więcej tak:

5 / nauka słówek
15 / pranie
30 / pisanie posta

Tak wygląda moja lista zadań, dzięki czemu wystarczy chwila rozeznania w bieżącej sytuacji, żebym wiedziała ile mam czasu, a następnie wybieram odpowiednie zadanie, które jestem w stanie wykonać w danym momencie.


Motywacja raz jest, raz jest nie ma. Będą się zdarzać dni, że energia do działania będzie rozsadzała Cię od środka, jednak w pozostałe dni (których będzie zdecydowana większość) bardziej Ci się nie będzie chciało, niż chciało. Dlatego wypracuj w sobie nawyk działania. Zapisując się na cudowny newsletter, możesz pobrać planer budowania nawyku, który Ci to ułatwi. Dzięki temu nawykowi, będziesz codziennie wykreślać z listy kolejne zadania, a Twoja motywacja do działania będzie napędzać się sama, dzięki samodyscyplinie.